uxui

UserXperience != UserInterface

Pan Paul Boag na swojej prelekcji o tytule „The Future of User Experience Lies in Your Hands” opowiadał o swoim doświadczeniu w tworzeniu interfejsów użytkownika oraz o obsłudze klienta. Mówił o tym że często myli się pojęci UX z UI albo używa ich zamiennie. Wyjaśnił jak zabrać się za tworzenie user experience.

Otóż interfejs użytkownika to sposób komunikacji naszej aplikacji z człowiekiem. Takie zdanie pamiętam ze studiów. Kiedy już wytworzymy super produkt, który ułatwia ludziom życie, warto poświęcić chwilę czasu i zastanowić się nad tym w jaki sposób pobierać dane wejściowe od naszych użytkowników. Pomyśleć nad tym co można zautomatyzować, co można wydedukować a co można w ogóle pominąć.

Sam pracuję przy projekcie związanym z angielską branżą motoryzacyjną. Użytkownik chcący dokonać naprawy samochodu bądź kupić akcesoria samochodowe musi podać tylko trzy informacje – numer rejestracyjny, przebieg i kod pocztowy. Na tej podstawie jesteśmy w stanie określić jakie usługi serwisowe mogą klienta interesować oraz wskazać mu punkty, w których może umówić się na serwis bądź odbiór zamówionych części.

Pan Paul skupił się na user experience. W odniesieniu do poprzedniego akapitu mogę powiedzieć że im szybsza odpowiedź aplikacji tym większe zadowolenie użytkownika. Ludzie wybierają te programy, które działają szybciej, nie zacinają się, dają wrażenie płynnego działania. Ważne jest także to jak wyglądają (UI).

UX to nie tylko to jakie wrażenie odnosi użytkownik klikając w naszej aplikacji. Temat ten dotyczy także tego czy użytkownik jest w stanie przerwać pracę na jednym urządzeniu i od razu zacząć ją na innym. Wszechobecna chmura przyzwyczaiła ludzi do tego że aplikacja nie jest związana z urządzeniem. Przykładem takiej aplikacji są na przykład pakiety biurowe w chmurze.

Lepsze wrażenie na kliencie zrobimy także kiedy będziemy o sobie przypominać. Kiedy na przykład zapytamy klienta po pewnym czasie użytkowania o to czy podoba mu się nasz program. Taki mały ludzki gest, który można bez problemu zautomatyzować, podnosi ocenę w oczach klientów.

Na wykładzie padł ciekawy przykład sklepu działającego na terenie Wielkiej Brytanii. Sklep ten zajmował się internetową sprzedażą mrożonych posiłków. Grupa docelowa sklepu to osoby starsze. Pomimo tego że sklep był obsługiwany przez dzieci klientów to interfejs użytkownika musiał być dostosowany do osób, które słabo widzą. Powodem było to że dzieci klientów to osoby w wieku 60+ a serwis skierowany był do grupy 80+. Jednak nie interfejs użytkownika pozwolił sklepowi wygrać z konkurencją, którą stanowiło na przykład Tesco. Sklep zapewniał starsze, nieufne osoby o tym, że wszyscy dostawcy nie byli karani. Zapewniono także świetną dostawę. Kierowca nie tylko przywoził jedzenie pod drzwi ale zanosił je prosto do lodówki. Taki sposób działania firmy sprawił że jest ona bezkonkurencyjna w swojej niszy.

Kiedy już napiszemy świetny program z intuicyjnym interfejsem to musimy pamiętać o zadowoleniu klientów. Należy pamiętać, że najważniejszą rzeczą nie jest to żeby ludzie kupili nasz program ale żeby chcieli go używać, płacić abonament bądź kupować nowe wersje.

 

Obrazek z Freepik.

Jedna myśl na temat “UserXperience != UserInterface

  1. Ciekawy wpis! Należy pamiętać, że coraz więcej osób ma wybór i nie zadowala się jedynie świetnie napisanym backendem, ale właśnie interakcją aplikacji z nim samym. To jak długo będą czekać na odpowiedź oraz jak w tym czasie zostaną zajęci. Szczególnie w tych większych serwisach, gdzie czasem na odpowiedź trzeba chwile poczekać – UX designer powinien wziąć to pod uwagę i zastosować coś w rodzaju „zabijacza czasu”, pokazania że tu za chwile będą dane i być może, w jakiej formie (przykład z Facebooka)

    UI oraz UX coraz większe znaczenie ma w tych czasach, gdzie zalew różnych apliakcji (bardzo podobnych do siebie) może wybić jedną właśnie dzięki dobrze rozwiązanemu systemowi komunikacji z aplikacją.

    Fajny wpis i zachęcam do większej ilości tego typu!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *